هزينه‌ هاي تبليغات نامزدهاي انتخاباتي چه‌قدر است؟


به گزارش منتخب به نقل از ايرنا دو هفته ديگر انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي برگزار مي‌شود و نامزدهايي که تاييد صلاحيت شده‌اند تا دوم اسفندماه فرصت معرفي توانمندي‌ و برنامه‌هاي خود به مردم حوزه انتخابيه را دارند.


مسلم است تبليغات بدون هزينه ممکن نيست اما رقمي که برخي از نمايندگان مجلس از هزينه تبليغات عنوان‌مي‌کنند قابل تامل است. طبق مصاحبه‌هاي منتشر شده از برخي از نمايندگان فعلي در مجلس، برخي از نامزدهاي انتخاباتي هزينه‌هاي ميلياردي صرف تبليغات خود کرده‌اند.


هر چند نمي‌توان به طور دقيق رقمي از ميزان هزينه و بودجه تبليغاتي افراد اعلام کرد اما عده‌اي از نمايندگان مجلس از خرج‌هاي حتي بيش از 4ميليارد توماني رقباي خود براي تبليغات در ميدان انتخابات صحبت کرده‌اند؛ هزينه‌هايي که بيشتر از آنکه با هدف معرفي برنامه‌هاي افراد باشد، شبيه اقدام براي خريد راي است.


در اين ميان شاهد آن هستيم که روش و شکل تبليغات تغيير کرده‌ است به‌طوري که تبليغات کاغذي کمتر و حجم تبليغات در فضاي مجازي وشبکه‌هاي اجتماعي افزايش يافته‌است. از آنجايي که کشور با کمبود و گراني کاغذ مواجه‌است شايد اين اقدام داوطلبان مثبت باشد اما بايد گفت هزينه‌هاي تبليغ در فضاي مجازي چندان کمتر از تبليغات محيطي و ميداني نيست.


چرتکه هزينه‌هاي تبليغات نامزدهاي انتخاباتي


وقتي از هزينه تبليغاتي براي داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس شوراي اسلامي صحبت مي‌شود بايد منطقه حوزه انتخابيه اين افراد را هم در نظر گرفت چرا که عامل بسيار تعيين‌کننده در ميزان هزينه‌هاي انتخاباتي محسوب مي‌شود. به طور قطع هزينه‌هاي انجام انواع تبليغات و روش‌ها براي داوطلبي از تهران نمي‌تواند با هزينه داوطلبي از يک شهر کوچک يکسان و برابر باشد.


در اين ميان، برخي از روش‌ها و اقلام تبليغاتي در مناطق مختلف يکسان است. هر چند مصرف کاغذ در کارزار تبليغات و اطلاع رساني‌ها بسيار کاهش يافته اما همچنان جزو اقلام اساسي در تبليغات محسوب مي‌شود و تنها چاپ 20تا 30هزار پوستر در اندازه‌هاي معمول بين 35 تا 45 ميليون تومان هزينه دربردارد.


همچنين نرخ چاپ هر بنر بزرگ بسته به کيفيت آن چيزي حدود 250هزار تومان تا 500هزار تومان است؛ حال با نگاهي به در و ديوارهاي شهر مي‌توان دريافت هر نامزد فقط براي چاپ بنر چقدر هزينه صرف کرده‌است.


اقلام تبليغاتي بسيار متنوع و گسترده‌اند و براساس مخاطب‌ها طبقه‌بندي مي‌شوند. اين اقلام مي‌تواند وعده غذايي يا حق مشاوره به افراد براي تنظيم نطق سخنراني‌ها باشد. مشخص است که هزينه اجاره اماکن براي ستادهاي انتخاباتي و چرخاندن آن بدون صرف هزينه‌هاي هنگفت به خصوص در کلانشهرها ميسر نيست.


همان‌طور که گفته شد امروز شاهد تغيير روش و مدل‌هاي تبليغات هستيم و حجم عمده‌اي از اين تبليغات به فضاي مجازي منتقل شده‌است. هر چند در ابتدا شايد هزينه ‌هاي تبليغات در فضاي مجازي کمتر از تبليغات محيطي به‌نظر برسد اما حضور در کانال‌هاي پرطرفدار هزينه‌تراش است. همچنين بايد ساخت کليپ‌ها و تبليغات چندرسانه‌اي و مديا را هم که پيش‌نياز ورود به فضاي مجازي است را بايد در نظر گرفت.


ساخت يک کليپ و مستند کوتاه ده دقيقه‌اي از برنامه‌ها و سبک زندگي داوطلبان مي‌تواند هزينه سنگيني را بر دوش نامزدها بگذارد چرا که توليد فيلم سفارشي با کيفيت بالا از سوي شرکت‌هاي صاحب‌نام براي هر دقيقه 10ميليون تومان نرخ‌گذاري شده‌است. نرخ تبليغ در هر کانال با اعضاي بالا هم نسبت به تعداد اعضا و اعتبار آن کانال متفاوت است و نمي‌توان سقف يا کفي از سطح قيمت در اين بخش اعلام کرد.


خطر وام‌داري نامزدهاي انتخاباتي به اسپانسرها


در جريان انتقاد به ليست‌هاي انتخاباتي براي مجلس و شوراهاي اسلامي شهر و روستا، زمزمه‌هايي مبني بر پرداخت وجوهي براي قرار گرفتن در فهرست‌هاي مزبور به گوش رسيد.


از سوي ديگر، برخي از نامزدهاي انتخاباتي به ويژه آن‌هايي که در دسته تمديد حضور در مجلس نيستند يا از سوي احزاب پشتيباني نمي‌شوند توانايي پرداخت هزينه‌هاي انتخاباتي را ندارند از اين رو اشخاص حقيقي و حقوقي حمايت مالي از اين افراد را که توانسته‌اند مراحل کسب صلاحيت را پشت سر بگذارند، برعهده مي‌گيرند.


روشن است که اين افراد هم به دليل منافع شخصي براي انتخاب مورد نظر دست به جيب مي‌شوند بنابراين وام‌دار شدن نامزدهايي با حاميان مالي مي‌تواند تبعات سوئي را به دنبال داشته باشد چرا که اگر نامزد بدهکار صاحب کرسي در مجلس شد بايد هزينه اين حمايت را از طرق مختلف از جمله توزيع رانت بپردازد.


با تمام اين‌ها، يک حساب سرانگشتي نشان مي‌دهد که ميزان حقوق و دستمزد نمايندگان مجلس در طول چهار سال چيزي حدود 500 تا 600 ميليون تومان است (اگر دستمزد هر نماينده را ماهانه 10ميليون تومان در نظر بگيريم). حال سوال اين سوال پيش مي‌آيد که چه منافعي در کرسي‌هاي مجلس نهفته که افراد هزينه‌هاي ميليوني تبليغات را به جان مي‌خرند.


منبع: ايرنا


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : تبليغات ,هزينه ,انتخاباتي ,مجلس ,هزينه‌هاي ,افراد ,نامزدهاي انتخاباتي ,فضاي مجازي ,تبليغات نامزدهاي ,نمايندگان مجلس ,اقلام تبليغاتي ,مجلس شوراي اسلامي ,تبليغات نامزدهاي انتخاباتي
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Alex فرهنگ لغات ایتالیایی به فارسی بهترین دعانویس تهران,09016408686 پاتوق خانواده های بهاری اتاقی از آن خود تعمیرات تی وی server6163 رنگین کمان