کارنامه ضعيف مجلس دهم در تحقيق و تفحصها
به گزارش منتخب به نقل از مهر تحقيق و تفحص، يکي از ابزارهاي مهم نظارتي مجلس شوراي اسلامي است، به گونهاي که رهبر معظم انقلاب يک هفته پس از شروع به کار مجلس دهم و در ديدار نمايندگان با ايشان فرمودند: «اعتقاد بنده اين است و هميشه عقيدهام در همه دولتها اين بوده که مجلس بايد با دولت همکاري کند؛ امّا اين همکاري بهمعناي گذشت از حقوق مجلس نيست؛ بايستي حقّتان را استيفا کنيد؛ تحقيق کنيد، تفحّص کنيد، مؤاخذه کنيد که چرا نشد، چرا کم شد، چرا جور ديگر شد. اين يک فرصت بسيار مهمّي است؛ اين را قدر بدانيد.»
نمايندگان مجلس دهم نيز در ابتداي کار خود و به بيان دقيقتر در 6 ماه نخست آغاز به کار اين مجلس، چند تحقيق و تفحص از جمله تحقيق و تفحص از عملکرد صندوق ذخيره فرهنگيان، تحقيق و تفحص از پيگيري پروندههاي حقوقي مربوط به دولت و ملت ايران در رابطه با آمريکا، تحقيق و تفحص از وضعيت افراد دوتابعيتي و داراي گرين کارت در حوزه مسئولان و مديران ارشد و تحقيق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و بررسي سياستهاي دولت در مقابله با قاچاق را کليد زدند.
مطرح شدن چند تحقيق و تفحص مهم در ابتداي مجلس دهم، اين تصور را ايجاد ميکرد که نمايندگان در اين دوره بنا دارند که بُعد نظارتي مجلس را تحکيم بخشند اما رفته رفته ورق برگشت چرا که از نتيجه بسياري از تحقيق و تفحصهاي مجلس خبري نشد و زماني که سراغ اعضاي هيئتهاي تحقيق و تفحص ميرويم و از نتايج کارشان جويا ميشويم، ميگويند که در ميانه راه از ادامه کار منصرف شديم و يا آنکه نتوانستيم مستندات کافي را به دست آوريم!
مسعود پزشکيان، نايب رئيس مجلس درباره علت به سرانجام نرسيدن نتايج تحقيق و تفحصها، ميگويد: زماني براي اينکه شعاري داده باشيم، طرح تحقيق و تفحص از موضوعي را راه مياندازيم، همانطور که 200 تحقيق و تفحص را تا امروز انجام دادهايم اما نتيجهاش چه شد؟ بايد به سمت کاري برويم که انتهاي آن منتج به نتيجه شود و بدانيم با اين اقدام ميتوانيم از يک رويه نادرست جلوگيري کنيم.
همچنين اکبر رنجبرزاده، مسئول تحقيق و تفحصهاي هيئت رئيسه مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، در اين باره گفت: «به دليل شبهاتي که درباره عملکرد دستگاههاي اجرايي وجود دارد، تعداد تحقيق و تفحصها بسيار زياد است اما معمولاً فقط 10 درصد آنها به نتيجه ميرسد.»
تحقيق و تفحصهاي تکراري
نگاهي به عناوين تحقيق و تفحصهاي ادوار مختلف مجلس، نشاندهنده تکرار برخي از تحقيق و تفحصها در مجالس بعدي است. براي مثال، وکلاي ملت تاکنون در هفت دوره مجلس، خواستار تحقيق و تفحص از عملکرد نظام بانکي کشور، عملکرد وزارت آموزش و پرورش، عملکرد واردات و صادرات کالاها و اقلام استراتژيک و تنظيم بازار و عملکرد شهرداري تهران شدهاند.
همچنين نمايندگان در پنج دوره مجلس شوراي اسلامي، عملکرد وزارت جهاد کشاورزي، عملکرد حوزه مسکن، شهرسازي و ترابري و همچنين معاونتها و سازمانهاي تابعه رياست جمهوري را مورد بازرسي و تفحص قرار دادهاند.
علاوه بر اين، تحقيق و تفحص از عملکرد صنايع خودروسازي کشور، بانک مرکزي، سازمان تأمين اجتماعي، شرکتهاي زيرمجموعه وزارت نفت، جمعيت هلال احمر، سازمان ميراث فرهنگي و صندوق بازنشستگي کشوري از موضوعات پرتکرار در ادوار مختلف مجلس شوراي اسلامي است.
در اينجا ميتوان گفت که با توجه به اينکه هر تحقيق و تفحص در مجلس زمانبر است و هزينه زيادي دارد، نبايد نمايندگان به راحتي از ادامه کندوکاو در عملکرد دستگاههايي که شائبههايي درباره آنان وجود دارد، چشمپوشي کنند و باعث شوند که در مجلسهاي بعدي، زمان و هزينه مجددي به مجلس تحميل شود.
يک نکته ويژه درباره مجلس دهم در اين زمينه نسبت به مجالس قبلي، اين است که علاوه بر اينکه از گزارش نهايي بسياري از تحقيق و تفحصهاي اين دوره هنوز خبري نيست، بلکه محدود گزارشهايي هم که آماده شده، تاکنون به دلايل نامشخص در مجلس قرائت نشده است، به طوري که برخي از نمايندگان در تذکرات خود از هيئت رئيسه گله ميکنند و ميگويند که مدت مديدي است که گزارش نهايي تحقيق و تفحص خود را ارائه کردهاند، اما اين موضوعات در نوبت بررسي صحن علني قرار نميگيرد.
با همه اين تفاسير، به نتيجه نرسيدن اغلب تحقيق و تفحصها در مجلس دهم و همچنين قرائت نشدن آنها در صحن علني مجلس، اين شائبه را به اذهان عمومي متبادر ميکند که اين مجلس، توجه خاصي به جستجوي لايههاي پنهان موجود در برخي از دستگاهها و احياناً مبارزه با مفاسد آنان ندارد.
منبع: خبرگزاري مهر
بيشتر بخوانيد :بورس با قدرت تمام از کانال 450 هزار واحد عبور کرد »
درباره این سایت